سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجت قاسم خانی

جان پرور است قصه ارباب معرفت              رمزی برو بپرس و حدیثی بیا بگو

... من یکی از کلمات قصار آن جناب را که جمله ای بسیار بلند است یادآور می شوم: «ما کاری مهم تر از خود سازی نداریم». خداوند درجاتش را متعالی بفرماید که لفظ «ابد» را بسیار بر زبان می آورد و در مجالس افادات خویش، چه بسا این جمله کوتاه و سنگین و وزین را به ما القا می فرمود، که ما ابد در پیش داریم؛ هستیم که هستیم «انما تنتقلون من دار الی دار».

انسان، از بین رفتنی نیست، باقی و برقرار است؛ منتها به یک معنی لباس عوض می کند و به یک معنی جا عوض می کند؛ از رحم مادر به دامان مادر، به گهواره، به مکتب، به مدرسه و... .

انسان موجودی است ابدی و بر اساس قرآن و عرفان و برهان، علم و عمل، انسان سازند. علم و عمل جوهرند، عرض نیستند. و حقیقتاً سرشت گوهر روان می شوند، غذای جان می گردند؛ آن چنان که آّب و نان، غذای بدن می شوند و غذا مطلقاً چه مادی و چه روحانی، از خدمه اسم شریف باقی هستند.

«الباقی» یکی از اسماء الله سبحانه است و غذا از خدمه اسم باقی می باشد. یعنی غذای جسمانی سبب بقای بدن و غذای روحانی سبب بقای نفس ناطقه انسانی است. با این ویژگی که غذای جان پرور، از ماورای طبیعت است و دستخوش حوادث طبیعت قرار نمی گیرد، باد و باران در او اثر نمی گذارند، آب و خاک سبب اضمحلال و متلاشی شدن آن نمی گردند و همچنین سایر امور مادی نمی توانند دست تصرف به سوی ماورای طبیعت دراز کنند.

غذایی که طعمة جان می شود اتحاد وجودی با نفس ناطقه که فراتر از طبیعت است، پیدا می کند و برای همیشه باقی و برقرار می ماند. پس انسان، روز و شب در طریق ساختن خویش برای «ابد» است.

این انگیزه و هدف و ایده، همواره در مد نظر اولیای الهی بوده و هست و ریشه عرفان عملی، همین حقیقت است.

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 90/6/28 ] [ 8:18 صبح ] [ حجت قاسم خانی ]

دو. آن. شولتس روان شناس آمریکایی، انسان رشدیافته را از نظر شخصیتی انسانی می داند که نیازهای سطوح پایین را پشت سرگذاشته و درصدد استفاده از تواناییها و قابلیتهای خود وبه دنبال به فعلیت رساندن خویشتن و تحقق خویش است.(روانشناسی کمال-دو آن شولتس-ترجمه گیتی خوشدل)
از نظر اریک فروم نیز انسان رشد یافته "انسانی است که نیازهای روانی اش را از راههای زاینده و خلاق ارضا می کند".(مکتب ها ونظریه های روان شناسی - دکتر شاملو)
از نظر روانشناسی قطعی ترین عامل رشد انسان میزان ارزشی است که هر فرد برای خود قائل است
اگر افراد در ارزشمندی خودشان تردید داشته باشند در رسیدن به زندگی عاطفی موزون ناتوان میشوند.اینگونه افراد بشدت از اینکه ناتوانایی هایشان آشکار شود هراسناکند.
یکی از عواملی که این ترس را از بین می برد کسب موفقیت
است.
و برای رسیدن به موفقیت، تغییر مثبت
لازم است.تغییر مثبت و سازنده تغییری است که یک گام به جلو (و یا یک پله به بالا) و ناشی از تفکر و اندیشه مثبت باشد.

هر انسانی از اینکه امروز یک گام جلوتر از دیروز باشد احساس خشنودی و رضایت میکند.
احساس رضایت در نتیجه کنار گذاشتن عادتها و سبک نامطلوب زندگی گذشته و جایگزین کردن سبکهای رفتاری جدید بدست می آید چراکه یک حرکت روبه جلو نشانه تغییرمثبت است.

اگر کسی به دلایل مختلف مثل نداشتن برنامه ریزی ، هدف و یا انگیزه ،چندین بار تجربه شکست و ناکامی داشته باشد و از تغییر مثبت و پیشرفت فاصله بگیرد واحتمالا مورد سرزنش دیگران نیز قرار گیرد، احساس درماندگی می کند و فکر می کند دیگر هرگز نمیتواند موفق بشود و این احساس به افسردگی
منجر میشود.

آمارها نشان می دهند میزان افسردگی در زنان دوبرابر مردان است. یکی از عوامل مهم ایجاد افسردگی نداشتن تجربه موفقیت است.


مادران افسرده در اکثر موارد فرزندانی افسرده دارند. فراموش نکنیم که طراوت و نشاط خانواده با شادابی و روحیه خوب مادران ارتباط جدی دارد.

یک هدف  و برنامه (خصوصا در سبک زندگی )، یک تغییر و بالاخره یک تجربه موفقیت بیشترین تاثیر را در بهبود چنین شرایطی دارد.از هدف های آسان و آشکار شروع کنید.

یکی از اهداف آسان ،تغییر مثبت در حجاب و پوشش اسلامی است.خصوصا دختران و بانوانی که علیرغم پاکیهای درونی وانجام برخی عبادات ، یا رعایت حجاب را ضروری نمیدانند و یا به خاطر اینکه تاکنون حجاب کاملی نداشته اند از آنکه بخواهند از این به بعد رعایت کنند از سرزنش یا واکنش دیگران می ترسند، این تغییر را از دست ندهند.

یکی از عوامل موثری که این شادابی را برای  زنان ایجاد می کند تغییرات مثبت است ارتقاء سطح و سبک حجاب اسلامی یکی از آنها است تغییر در برنامه عبادت فردی (اضافه کردن خواندن یک دعای نیم صفحه ای بعد از هر نماز به سلیقه خودتان) ،دیگر برنامه های معنوی مثل زیارت ها وتغییر مثبت در برنامه های مطالعه، ورزش، سلامت وتغذیه و...(هرچند کوچک) موثر است. سعی کنید از تاثیر همه آنها به تدریج استفاده کنید.

وقتی کسی شما را در پوشش جدید و حجاب کاملتر می بیند به سادگی می فهمد که شما صاحب تفکر جدیدی از جنس مثبت شده اید و چیزی به شما اضافه شده که از اندیشه ی معنوی شما ریشه گرفته. معنویت برای همه قابل ستایش است.

خانمی که از امروز حجابش را رعایت می کند حتی از دید اکثر افراد بدون طرز تفکر دینی  نیز قابل تحسین است چرا که ظاهر معنوی و دینی و خانم هایی  که در حریم حجاب هستند از نظر همه قابل احترامند.
هر حرکت رو به جلو یک گام ما را به نشاط و آرامش بیشتر نزدیکتر میکند.

کمتر شنیده ام کسی در نقش حجاب در حفظ حرمت زن و پاکی جامعه تردید داشته باشد ولی بعضی از افراد آن را تکلیف دشواری می دانند.( البته بعضی ها با خیلی چیزها به دلایل روحی و روانی سر نا سازگاری ومخالفت دارند وهرچند این اختلال در اکثر موارد قابل حل است،به فکر بهبود ودرمان نیستند. که آنها مخاطب من نیستند.)

اگر خودتان حجاب را انتخاب کنید وبدانید (وبه خود یادآوری کنید) که حفظ حجاب دستور خداوند وموجب رضایت خدا است قدم گذاشتن در این راه اندیشمندانه ، احساس نشاط ،آرامش و رضایت به شما میدهد.
همانطور که بدیها و نا پاکی ها ملکوت ما را سیاه و تاریک می کند پاکی ها نیز اثری مثبت و نورانی در ملکوت ما و البته ملکوت عالم دارند هرچند که کسی آن را انکار کنند. میتوانید امتحان کنید.

در این کار به هیچ وجه از ریا نترسید و بگذارید تحسین دیگران به خاطر اندیشه، انتخاب تازه، رشد و اضافه شدن، موفقیت و معنویت شما باشد.

 

شهاب مرادی

 


[ جمعه 90/4/10 ] [ 7:4 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]

-   دراویش آمده بودند توی حجره‌های فیضیه‌ و جا خوش کرده بودند. هیچ‌کس هم حریف‌شان نبود   .یک بار روح‌الله با یکی از دراویش جر و بحثی کرد و یک سیلی آبدار گذاشت در ِ گوشش. حالا دیگر حریف‌شان می‌شدند. بیرونشان هم کردند   .

-   کسی را نپسندیده بود. الّا دختر آقای ثقفی، که او هم رضایت نمی‌داد. با صحبت‌های زیاد و چند بار خواب دیدن، بالأخره حاضر شد با آقا روح‌الله ازدواج کند   . عقد را در حرم حضرت عبدالعظیم خواندند و ماه مبارک یک عروسی ساده گرفتند. همان اول به خانم گفت: هر کاری می‌خواهی بکن، فقط گناه نکن   .

 -       آقای بروجردی بی‌مشورت آقا روح‌الله موضع نمی‌گرفت. وقتی هم می‌خواست پیش شاه نماینده بفرستد، او را می‌فرستاد   .آقا روح‌الله از پیش شاه برگشته بود و داشت گزارش می‌داد: نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم ولی ابهت من شاه را گرفته بود و بر حرف‌هایش مسلط نبود. 

  

ادامه مطلب...

[ جمعه 90/4/10 ] [ 6:28 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]

رُوِیَ عَن عَلیٍّ علیه السّلام قال:
الزَّاهِدُ فِی الدُّنْیَا مَنْ لَمْ یَغْلِبِ الْحَرَامُ صَبْرَهُ وَ لَمْ یَشْغَلِ الْحَلَالُ شُکْرَه  [1]    .

 
ترجمه حدیث:
زاهد در دنیا کسی است که کار حرام بر صبرش غلبه نکند، و مشغول شدن او به حلال بر شکرش غلبه نکند.

شرح حدیث: در این روایت کوتاه امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) زاهد را از نظر امور دنیایی‏اش تعریف می­فرمایند، نه زهد را. ایشان در تعریف زاهد دو جمله بیشتر نمی­فرمایند که برگشت این دو جمله، به یک هسته مرکزی است که در ادامه آن را عرض خواهم کرد. شخص زاهد (پارسا) در دنیا چه کسی است؟

ادامه مطلب...

[ دوشنبه 90/3/30 ] [ 8:39 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در دیدار جمعی از استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با تبریک میلاد حضرت علی (ع) اظهار داشت: امیدوارم در سایه ولایت امیرمومنان(ع) همه ما بتوانیم به وظایف شرعی و دینی خود عمل کنیم و ان شاءالله در پیشگاه پروردگار روسفید باشیم.
وی تاکید کرد: من چیزی نمی بینم که مایه اختلاف و کشمکش باشد، مثلا همین مساله «استاد محوری» کاملا قابل حل است. یک سنتی در حوزهای علمیه ها همیشه بوده و آن «دروس آزاد» است، چیزی که در هیچ یک از دانشگاه های دنیا تا آن جا که می دانیم وجود ندارد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: دانشگاه های ما هم بالاخره از نظامات غربی سرچشمه گرفته، آنها هم چیزی به عنوان دروس آزاد ندارند، کلاس های درس تشکیل می شود اساتید از سوی مسؤولان دانشگاه و دانشکده انتخاب می شوند و دانشجویان باید شرکت کنند،خواه استاد را بپسندند یا نپسندند، ولی حوزه های علمیه این افتخار بزرگ را داشته اند که دروس آزاد دارند و انتخاب استاد به وسیله تلامذه انجام می شود.
وی با اشاره به فواید دروس آزاد تصریح کرد: فایده اول این است که یک رقابت سازنده و بسیار مؤثری در بین اساتید خواهد بود، هر استادی سعی می کند بهتر مطالعه و تحقیق کند و در این میدان رقابت آزاد که هست توجه بیشتری به درس او باشد و این واقعا محسوس است، ما خودمان الان در درس خارج بحث آزاد داریم و سعی می کنیم هرچه بهتر دروس را تحویل بدهیم، البته این رقابت سازنده و الهی است و هیچ مشکلی ندارد.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 90/3/29 ] [ 7:43 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]

سابقه دین اسلام در سرزمین ایران به عصر حیات «پیامبر اکرم(ص)» و نامه آن حضرت به «خسرو پرویز» شاه ایران برمی‏گردد؛ و ورود رسمی این دین به این سرزمین، به سال 16 هجری و در زمان حکومت «عمر بن خطاب» خلیفه دوم.

اما سؤال اساسی این است که به رغم ورود اسلام به ایران در دوره خلفا و همچنین به رغم آنکه ایرانیان قرون اولیه، اکثراً جزو اهل سنت بودند، چگونه شد که هم اینک شاهد اکثریت ایرانیان شیعی هستیم؟

در این نوشته، بحث کلامی مطرح نیست. بلکه از دیدگاه "جامعه‏شناسی تاریخی" بررسی می‏کنیم که چه تحولاتی باعث شد که اکثر ایرانیان، شیعه شوند.

در خصوص سؤال فوق دو دسته پاسخ ارائه شده است:

1. پاسخ های نادرست و افسانه‏ای.

2. پاسخ صحیح و منطقی.

ادامه مطلب...

[ شنبه 90/3/28 ] [ 7:59 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]

 

روایتى لطیف را دیدم که خیلى جالب است: به هر مؤمنى که از دنیا مى‏رود، مى‏گویند: آیا علاقه دارى تو را برگردانیم؟ سؤال مى‏کند: مرا برگردانید تا چه کار کنم؟ مى‏گویند: پادشاهى همه کره زمین را فقط به تو مى‏دهیم. مى‏گوید: مرا حتى لحظه‏اى برنگردانید؛ چون که آنجا وقتى به او مى‏گویند: پادشاهى همه کره زمین، مى‏بیند این پادشاهى در مقابل کمترین آثار محبت پروردگار، هیچ ارزشى ندارد.
استاد انصاریان

[ شنبه 90/3/28 ] [ 4:16 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]
پیامبر اکرم(ص) فرمود:کسی که دوست دارد،حلم آدم(ابوالبشر)،درک و فهم نوح،مناجات موسی،کمال وزیبایی ادریس،سخاوت ابراهیم،بهجت وشادابی سلیمان،قدرت وتوانایی داود،پارسایی یحیی وجمال یوسف را بداند و بفهمد،باید به علی بن ابیطالب(ع) نگاه کند. <بحارالانوار،ج39،ص35_82 >.
ایوان نجف عجب صفایی دارد /حیدر بنگر جه بارگاهی دارد /ای کعبه به خود مبال از روی شرف/جایت بنشین که هرکه جایی دارد.
یا علی(ع) دوستت داریم ،به حق زهرای مرضیه (ع)که خیلی دوستش داری، گوشه چشمی بنما تا در مسیر حق گام برداریم و فردای قیامت شرمنده ات نشویم.
ای باد صبح مشک بو/سوی نجف آور تو رو/با حیدر صفدر بگو/بایار پیغمبر بگو/باساقی کوثر بگو /کلبت سلامت می کند /جان را فدایت می کند.

[ چهارشنبه 90/3/25 ] [ 6:55 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]

آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .
حضرت فرمودند : شاعران اهل بیت را بیاورید . دیدم چند تن از شاعران عرب را آوردند .
فرمودند : شاعران فارسی زبان را نیز بیاورید . آن گاه محتشم و جند تن از شاعران فارسی زبان آمدند .فرمودند : شهریار ما کجاست ؟ شهریار آمد . حضرت خطاب به شهریار فرمودند : شعرت را بخوان !

  ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 90/3/25 ] [ 6:27 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]

 آیت الله العظمى سید ابو القاسم خویى شب پانزدهم ماه رجب سال‏1317 هجرى قمرى، در خانواده علم و دانش و تقوا در شهرستان‏خوى دیده به جهان گشود.پدر او مرحوم آیت الله حاج سید على اکبر، فرزند سید هاشم موسوى خویى، یکى از شخصیتهاى برجسته خوى بود و مردم به او به دیده اکرام و احترام مى‏نگریستند.

ویژگیهاى اخلاقى‏

   فقهاى بزرگ شیعه در زندگى خویش پیوسته اخلاق نیکوى پیامبران را الگوى خویش قرار داده و با حرکت در مسیر انبیا براى هدایت و سعادت بشریت اسوه حسنه هستند.

   علماى تشیع با نصب العین قرار دادن خُلق عظیم پیامبران الهى و ائمه اطهار علیهم السلام والاترین حماسه‏هاى شکوهمند تاریخ بشریت را ایجاد کرده‏اند. آیت الله العظمى خویى یکى از عالى‏ترین نمونه‏ها است که در اینجا برخى از خصایص اخلاقى آن راد مرد فرزانه را برمى‏شماریم:

یارى ضعیفان:

   از ویژگیهاى بارز رفتار ایشان دستگیرى از نیازمندان و کمک به درماندگان بود. هر جا احساس مى‏نمود عده‏اى به کمک و رسیدگى نیاز دارند بدون درنگ به یارى آنان مى‏شتافت لذا مى‏بینیم که مؤسسات خیریه زیادى به نام ایشان در هند و پاکستان و تایلند و ایران و عراق و لبنان تأسیس شده است.

   به خصوص در ماههاى رمضان و ذى الحجه، توجه و اهتمام ایشان به زندگى فقرا و ایتام، بیشتر مى‏شد.

بهره بردارى از وقت:

   ایشان هیچ وقتِ اضافه و باطلى نداشت و تمام اوقات شبانه روز خود را به تدریس، مطالعه، عبادت و تهجد، قرائت قرآن، جواب استفتائات، ملاقات با مردم، تألیف، نماز جماعت و زیارات مى‏گذرانید.

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 90/3/25 ] [ 5:52 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]
<   <<   11   12   13      >
درباره وبلاگ
لینک دوستان
چه انتظار عجیبی !!! تو در میان منتظران هم عزیز من چه غریبی عجیب تر آنکه چه آسان نبودنت شده عادت چه بی خیال نشستیم نه کوششی نه وفایی فقط نشسته و گفتیم خدا کند که بیایی
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 24
کل بازدیدها: 126167