سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجت قاسم خانی
[ شنبه 91/1/26 ] [ 3:26 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]

آخوند ملا علی همدانی که از علمای طراز اول همدان بود، خدمت حاج شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رسید و از ایشان تقاضای موعظه کرد. حاج شیخ حسنعلی می فرماید:"مرنج و مرنجان" مرحوم آخوند ملا علی همدانی می گوید:" خوب مرنجان راحت است، ما کاری می کنیم که خودمان را بسازیم و کسی را از خود ناراحت نکنیم، اهانت به کسی نمی کنیم، غیبت کسی را نمی کنیم و ..این را می شود، اما مرنج را چه کار کنیم؟ کسی به ما بدی می کند، غیبت مان را می کند، پول مان را می خورد، قهرا انسان رنجش پیدا می کند. می شود چنین چیزی که انسان نرنجد؟ فرمودند: "بله" گفت:"چطور؟" فرمودند:"خودت را کسی ندان"

عیب کار ما همین جاست. ما خودمان را کسی می دانیم، به ثروت مان، به علم مان، به ریاست مان، به هرچیزی می بالیم، لذا هیچ کس جرأت نداردبه ما "تو" بگوید.

برمال و جمال خویشتن غره مشو   

                          کان را به شبی برند و آن را به تبی


[ شنبه 90/12/6 ] [ 12:31 صبح ] [ حجت قاسم خانی ]

از جمله خصایص منفی که انسان را از مسیر محبّت دور می کند، خیال باطل و تفکّرات منفی است.

سؤال: خیال باطل چیست؟
جواب: خیال باطل عبارت است از هر فکری که انسان را به سمت نفرت، انتقام، بیهودگی، بی خیالی، بی حوصلگی، ارضائات نفسانی و رکود علمی و معرفتی بکشاند.

برای مثال: اگر دوستی جواب سلام شما را نداد، نباید این خیال را در درونتان بپروراند که او از سر خودخواهی یا نیّتی پست جواب سلامتان را نداد؛ گاهی قضاوت های زود هنگام و شیطانی، کار را به ورطه ی سقوط انسانی می کشاند؛ تا جایی که فرد به انتقام لفظی یا دشنام و ناسزا تصمیم می گیرد؛ غافل از این که آن دوست به دلیل مشغله ی فکری متوجّه سلام او نشده است.

سؤال: نتایج خیال باطل چیست؟
جواب: انسان با خیال باطل از حرکت و رشد فکری و معنوی باز می ایستد؛ وقتی ذهن متوقّف شد و تفکّر ارزشمند جای خود را به نفرت بخشید، عقلانیّت فرد رنگ می بازد و از او فردی خودخواه به بار می آورد؛ چنین فردی در روایات دینی، «احمق» خطاب شده است.

روایت: حضرت عیسی (علیه السّلام) فرمود:"من به مردگان نفس دوباره بخشیدم؛ امّا به جماعت احمق نتوانستم چاره ای بیندیشم". حواریّون پرسیدند:"احمق چه کسی است؟"

 حضرت جواب داد:"کسی که فکر می کند که برترین است".
بدیهی است کسی که به خیال باطل می اندیشد، به وادی توهّم کشیده شده و از حقایق دور می شود. این توهّمات انسان را به خودخواهی سوق می دهد؛ چرا که انسان خودخواه، به جای پرورش محبّت در باغچه ی دلش، نفرت رویانیده است.(استاد فروغی)زید عزه


[ دوشنبه 90/12/1 ] [ 8:51 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]
آیت‌الله قرهی : اگر انسان توانست خود را نبیند و خدا را ببیند، 100% غیب و آینده را هم می­بیند؛ به شرطی که ابتدا بتواند به نفس و اعضای خویش مسلّط شود. ملّای نراقی می‌گفت: شما لقمه را رعایت کنید، من رؤیت وجود نازنین حضرت حجت را تضمین می‌کنم.
ادامه مطلب...
[ شنبه 90/10/10 ] [ 12:47 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]

  طلاب باید دوره‌ی سطح را، یعنی رسائل و مکاسب و کفایه را خوب بخوانند و بعد وارد درس خارج شوند. تعمیق درس سطح مهم است و اشتغالات نباید طلاب را از خواندن باز بدارد. البته این کُتب نیاز به اصلاح دارند و حالا که اصلاح انجام نشده، باید این کتاب‌ها خوب خوانده شوند. در آن سال‌ها که تازه از مشهد به قم آمده بودم و می‌خواستم در درس خارج شرکت کنم، در درس مکاسب، دو نفر از ما امتحان گرفتند که این‌ها ممتحِن درس آقای بروجردی بودند. گفتند مکاسب را بخوان و ما هم شروع کردیم به خواندن. البته به ما برخورد که این‌ها چرا عبارات از ما می‌خواهند، مگر امتحان ادبیات است؟ بعد که ما خواندیم، گفتند خب این طلبه‌ی مشهد است و مشهدی‌ها ادبیات‌شان خوب است. بعد از من از سؤالاتی کردند و پس از پاسخ، من را قبول کردند. من همان روز رفتم درس آقای بروجردی.


[ جمعه 90/4/10 ] [ 6:39 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]

  شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاورید . 

  می فرمودند نماز را بازاری نکنید اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ میماند و تسبیح صدیقه کبری سلام الله علیها که از ذکر کبیر به شمار می آید و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود.

 می فرمودند قرآن را خوب و صحیح بخوانید. توصیه دیگر ایشان راجع به دوره تاریخ اسلام بود. می فرمودند یک دوره تاریخ اسلام را از ولادت حضرت پیغمبر(ص) تا 255 هـ.ق یا 260 هـ.ق بخوانید. و بعد از عمل به این ها می فرمودند برو نمازشب بخوان! اما نماز شب پس هیچ چاره و گریزی برای مؤمنین از آن نیست، و تعجب از کسی است که می خواهد به کمال دست یابد و در حالی که برای نماز شب قیام نمی کند و ما نشنیدیم که احدی بتواند به آن مقامات دست یابد مگر به وسیله نماز شب.

   علامه طباطبایی می فرمودند: « چون در نجف اشرف برای تحصیل مشرف شدم، از نقطه نظر قرابت و خویشاوندی گاه گاهی به محضر مرحوم قاضی شرفیاب می شدم تا یک روز در مدرسه ای ایستاده بودم که مرحوم قاضی از آن جا عبور می کردند. چون به من رسیدند، دست خود را روی شانه من گذاردند و گفتند: ای فرزند! دنیا می خواهی نماز شب بخوان، آخرت می خواهی نماز شب بخوان! »

*   دیگر آن که، گر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویی کردن با هر برّ و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده. الله الله الله که دل هیچ کس را نرنجانید!

*   از آن چیزها که بسیار لازم و با اهمیت است دعا برای فرج حضرت حجت ـ صلوات الله علیه ـ در قنوت نماز وتر است بلکه در هر روز و در همه دعاها.

 

 


[ شنبه 89/4/5 ] [ 5:57 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]

 

 اگرکمی از راه منحرف شویم، شیاطین جنّ و انس بر ما مسلّط می شوند. اگر کسی راه نجاح و فلاح را پیدا کرد، آسوده خاطر باشد که غرض همان است.
عملاً پیمان ببندیم که در راه خدا باشیم و عزم بر خلاف نداشته باشیم، و به گناهان صغیره نزدیک نشویم که اصرارش ما را به کبایر و همین طور تا به مراتب عالیه ی خطا و گناه می کشاند؛ ولی چه کار کنیم که رفیقی از این طرف داریم که ما را به خود متوجّه می کند، و رفیقی از طرف دیگر؛ عدّه ای از یمین می گویند با ما رفاقت کنید، و عدّه ای از یسار نمی گذارند عقل و گوش و هوشمان با خودمان باشد.


[ شنبه 89/4/5 ] [ 5:57 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]
درباره وبلاگ
لینک دوستان
چه انتظار عجیبی !!! تو در میان منتظران هم عزیز من چه غریبی عجیب تر آنکه چه آسان نبودنت شده عادت چه بی خیال نشستیم نه کوششی نه وفایی فقط نشسته و گفتیم خدا کند که بیایی
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 39
کل بازدیدها: 125911