سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجت قاسم خانی

روزى امام ششم «علیه السّلام» از یکى از شاگردانش پرسید: در مکتب من چه آموخته‏اى؟ عرض کرد: هشت مسأله. فرمود: بازگوى تا بدانم، گفت:

اول: اینکه فهمیدم هر کس هنگام مرگ از آنچه دوست دارد جدا میشود از این رو همه‏ى همت را در آنچه جدا نمى‏شود به کار بردم، یعنى:کارهاى خیر که انیس تنهایى است، چنانکه قرآن فرماید: «هر که کار نیکى کند پاداش آنرا مى‏گیرد» حضرت فرمود:أحسنت و اللّه.

دوم: اینکه دیدم گروهى به مال مى‏نازند و جمعى به نیاکان، و عده‏اى به فرزندان، با اینکه اینها هیچیک فخرى ندارد و افتخار بزرگ در تقواست که خدا فرموده: «از همه گرامى‏تر نزد خدا پرهیزگارترین شما است»، لذا کوشیدم که نزد خدا بزرگوار باشم، حضرت فرمود:أحسنت و اللّه.

سوم: از طرفى هوى پرستى مردم را دیدم و از طرفى آیه قرآن را که میفرماید: «اما آنکه از مقام پروردگار خود بترسد و نفس را از هوس باز دارد بهشت ماواى او است»، لذا کوشیدم تا نفس را از هوى بازگرفتم تا در راه رضاى خدا ثابت و پا برجا شد. حضرت فرمود: أحسنت و اللّه.

چهارم: دیدم هر که چیز پر ارزشى دارد در نگهداریش مى‏کوشد، و خدامى‏فرماید: «کیست که به خدا قرض نیکوئى دهد تا خداوند دو برابرش کند و پاداش ارجمندش دهد؟»، من پاداش دو برابر را گزیدم و صندوقى محفوظتر از صندوق خدا نیافتم و هر چه در نظرم ارزش داشت براى روز احتیاج در آن صندوق ذخیره کردم. فرمود:أحسنت و اللّه.

پنجم: دیدم مردم در رزق به یکدیگر حسد مى‏برند با اینکه خداوند فرموده: «ما در زندگى دنیا روزى آنان را میانشان قسمت کردیم و عده‏اى را مراتبى بر دگران ترجیح دادیم تا یکدیگر را مسخر کنند، و رحمت پروردگارت از آنچه گرد آورند بهتر است»، از این رو بر کسى رشگ نبردم؛ و بر آنچه از دست دادم تأسف نخوردم. فرمود:أحسنت و اللّه.

ششم: چون دیدم با یکدیگر دشمنى مى‏کنند و کینه‏ها بدل مى‏گیرند و خداوند مى‏فرماید: «شیطان دشمن شما است او را دشمن گیرید»، من به دشمنى با شیطان پرداختم. حضرت فرمود:أحسنت و اللّه.

هفتم: چون دیدم مردم همه براى رزق مى‏کوشند، (گرچه از راه حرام‏باشد) با این که خدا فرموده: «من جن و بشر را نیافریدم جز براى این که مرا بپرستند. از آنان رزقى نمى‏خواهم و غذائى نمى‏طلبم، خداست که روزى ده و صاحب قدرت نیرومند است» دانستم وعده‏ى او حق است و گفتارش راست، به وعده‏ى او مطمئن شدم و به گفتارش راضى، دیگر به سراغ روزى (از راه حرام) نرفتم و همت را در انجام وظیفه گماشتم.حضرت فرمود:أحسنت و اللّه.

هشتم: چون دیدم گروهى به صحت بدن اعتماد کرده‏اند و گروهى به ثروت فراوان، و قومى به مردمى چون خود، و قرآن فرموده: «هر که از خدا بترسد خدا براى او راهى مى‏گشاید، و از طریق بى‏گمان روزیش مى‏دهد، و هر که بر خدا بترسد و بر خدا توکل کند هم او کفایتش کند» من به خدا اعتماد و توکل کردم و از دیگران چشم پوشیدم. حضرت فرمود: به خدا تورات و انجیل و زبور و قرآن و سایر کتب آسمانى (گویا) همه به این هشت مسأله برمى‏گردد.

 

نصایح         فصل سوم حدیثهاى حضرت صادق«علیه السلام»: ..... ص : 281

 


[ یکشنبه 92/12/11 ] [ 8:25 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]
درباره وبلاگ
لینک دوستان
چه انتظار عجیبی !!! تو در میان منتظران هم عزیز من چه غریبی عجیب تر آنکه چه آسان نبودنت شده عادت چه بی خیال نشستیم نه کوششی نه وفایی فقط نشسته و گفتیم خدا کند که بیایی
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 126184