سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حجت قاسم خانی

استاد پناهیان:  هر عبادتی به سهولت میتواند سنگ و مانع راه قرار گرفته و ما را از حقیقت عبادت باز دارد. روز اول که داستان خلقت انسان آغاز شد خدا داستانی را طراحی کرد که پر از درس برای ما است. آغاز داستان خلقت حضرت آدم با پدیده مخالفت با ولی روبرو میشویم. ولایت گریزی وقتی به نمایش گذاشته شد که بر شش هزار سال عبادت تکیه داشت. حتی عبادت نیز میتواند مانع راه باشد. وقتی خدا نهیب میزند، ابلیس میگوید جبران میکنم. خدا میگوید چگونه؟! ابلیس می گوید هزار سال برای تو نمازی میخوانم که کسی نخوانده است. خدا گفت: دوست دارم عبادت شوم اما آنطور که خودم میخواهم نه آن طور که تو میخواهی.خوبها باید مراقبت کنند که خوبیهاشان مانع حقیقت نورانی خوبی نشود،تک تک ما بچه شیعهها که به امیرالمومنین(ع) تاسی داریم باید مسئله عاقبت بخیری را مد نظر قرار داده و از آن فاصله نگیریم. اصل امتحان به ما بچه مذهبیها باز میگردد؛ ماهایی که سابقه خوبی داریم.حضرت علی(ع) تا آخر نگران عاقبت بخیری خود بود. وقتی ابن ملجم در محراب مسجد به فرق حضرت ضربه وارد میکند، حضرت امیرالمومنین میفرماید: «فزت برب الکعبه» که یعنی امام تا آخرین لحظه نگران عاقبت بخیری خود بود. هر کسی که نسبت به عاقب بخیری خود نگرانی نداشته باشد قطعا دچار مکر الهی شده است. هر کسی را دیدید که احتمال خطا در آن وجود داشت حتما به عاقبت بخیری توصیه اش کنید.

باید به آینده بصیرت داشته باشیم. بصیرت در آینده در فضایی پدید میآید که دل پاک باشد و نسبت به آینده نگران باشیم.حضرت امیرالمومنین(ع) کسی را دیدند که رنگش از خوف دگرگون شده بود. حضرت پرسید چرا این گونهای؟ مرد پاسخ داد که از خدا میترسم. حضرت فرمود گناه نکن و نترس، مگر اینکه از عاقبت بخیری بترسی. اگر این صفا در جامعه ما پدید آید آماده دریافت بصیرت خواهیم شد و بصیرت افزایی می شود.

 

 یکی از موانع مسیر حق عدالت، است عدالت مفهوم قشنگ، دلچسب و زیبایی است ولی باید مواظب باشیم این مفهوم عامل ولایت گریزی و ولایت ستیزی ما نشود. بنابراین خوبیها هم میتواند در افراد مانع شوند. این امتحان فوق العاده پیچیده، دقیق و قابل تاملی است. تک تک ماها نیز در معرض آن هستیم. مالک اشتر گاهی سر عدالت داشتن از حضرت علی سوال میکرد. مالک می پرسید: آقا آیا عدالت است که ابن عباس، فامیلت را به کار گماشته ای. حضرت هم توضیح داد که اولا فامیل درجه یک نیست و ثانیا من از ابن عباس بهتر سراغ ندارم. از اینجا شروع میشود تا اینکه خوارج به حضرت علی(ع) خرده میگرفتند که شما فلان جا عدالت را رعایت نکردید. تا میرسد به آن اوج که یکدفعه میبینید حضرت موسی بن عمران(ع) که با خضر همراه است از وی همین سوالات را میپرسد و خضر در پاسخ میگوید سوال نکن و بعد که میبیند موسی سوال میکند خضر هم گفت خداحافظ!

در جاهایی نمیشود عدالت را اجرا کرد، باید با ولایت همراه باشیم و نیز جاهایی آنچه تو فکر میکنی عدالت نیست و باید با ولی فقیه همراه باشی. ولایت بر عدالت مقدم است و باید این مسئله در جامعه تثبیت شود. در تاریخ اولین جایی که جلوی پیامبر(ص) ایستادند بر سر صلح حدیبیه و مسئله عدالت بود. عدالتگرایی بدون ولایتمداری گاهی انسان را به مرحله بدی میرساند. البته مراحل اتمام حجت و لطف خدا وجود دارد که باید آن را فرصت شمرد.ما باید از این مرحله عبور کنیم. اگر کسی از این مرحله عبور کرد بعید میدانم مرحله سخت دیگری باقی بماند. عموم مردم و نیز خواص ما اگر بصیرت داشته باشند انشاء الله خود را به سرعت به حضرت مهدی(عج) می رسانند.

 


[ یکشنبه 94/3/24 ] [ 6:59 عصر ] [ حجت قاسم خانی ]
درباره وبلاگ
لینک دوستان
چه انتظار عجیبی !!! تو در میان منتظران هم عزیز من چه غریبی عجیب تر آنکه چه آسان نبودنت شده عادت چه بی خیال نشستیم نه کوششی نه وفایی فقط نشسته و گفتیم خدا کند که بیایی
موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 6
کل بازدیدها: 126090